Costumul femeiesc, ca de obicei, se înfrumuseţează mai bogat de cît cel bărbătesc. Ornamentarea portului femeesc dă dovadă de un remarcabil simţ al măsurii. Folosind trei culori fundamentale: alb, negru şi roşu, meşterii populari au creat o armonie originală.
Aproape fiecare regiune are particularităţile sale în îmbrăcăminte, care se manifestă în croeală, ornamentare şi numire.
Cămaşa
Ca particularitate caracteristică pentru toate tipurile de cămăşi menţionăm două părţi ale cămeşii - parte de sus şi poalele. Partea de sus a cămeşii (stan, ciupag), prezentînd un fel de bluză se face dintr-un material mai bun şi se ornamenteză. Partea de jos (poalele) întotdeauna este acoperită de fustă şi de aceea se coasă din pînză mai groasă. În caz de se îmbracă "fota"(fusta alcătuită din două bucăţi de pînză) şi se văd poalele, cămaşa întreagă se face din pînză fină, împodobind-o cu broderie.
Cămaşa - tip de tunică e una din cele mai vechi în moldova. atît cămaşa femeească tip de tunică, cît şi cea bărbătească este răspîndită, în deosebi, în nordul Moldovei.
În majoritatea cazurilor, ele se coasă din pînză de in sau bumbac. Pentru cămăşile de sărbătoare se foloseşte ţesătura de mătasă de casă - boragic. Gulerul ei poate fi drep sau răsfrînt. Mîneca largă se strînge spre palmă, iar apoi se lărgeşte, formînd o brăţară. Mîneca se uneşte cu stanul printr-un clin de formă rombică - pavă.
La cămăşile tip de tunică din nordul Republicii pot fi văzute modele vechi de tăietură la gît (gura cămăşii) de formă rotundă sau pătrată.
Cămăşile de acest tip se împodobesc cu broderie, care formează pe piept 3-4 dungi verticale. La cele de sărbătore din nordul Republicii (Briceni) broderia acoperă toată parte de sus pînă la brîu şi mînecele. Cele de toate zilele se înfrumuseţează mai simplu, deseori au broderie numai la piept în formă de dreptunghi.
Cel mai răspîndit e tipul de cămaşă încreţită le gît. Ea are o cusătură oblică, ce porneşte de la clin spre gulerul încreţit sau cu gura rotundă.
Această croeală acordă mînecei o înfăţişare deosebită. Fiind încreţite şi puţin ridicate, mînicele fac figura mai expresivă.
În Moldova se întîlnesc 2 variante al acestei cămeşi. Prima variantă reprezintă cămaşa alcătuită din cîţiva laţi, care împreună cu parte de sus a mînicelor sunt încreţite pe o aţă şi formează gura cămeşii. Acest variant e mai larg răspîndit.
Variantul 2 se caracterizează prin aceea, că mînicele şi parte de sus a cămăşii sînt întărite printr-un guler drept la baza căruia se formează încreţituri. Acest tip de cămaşă e răspîndit în unele raioane din nordul Moldovei.
Cămaşa încreţită la gît se ornamentiază bogat. Modul mai răspîndit de împodobire a cămăşilor este broderia, de şi uneori se combină cu ornamentul ţesut. Ultimul desigur, prezintă o împodobire mai preţioasă.
Porţiunea ornamentată prin cusătură formînd un patrat sau dreptunghi în partea de sus a mînicii se numeşte "altiţă", iar cămăşile cu astfel de ornament - cămăşi cu altiţă. Dreptunghiul de obicei se găseşte de-a curmezişul mînecii, iar dungile - dea lungul ei.
Dreptunghiul numit "altiţă" şi dungile numite "rîuri" formează un complex unic, în care se îmbină armonios culoarea şi motivul ornamental. Complexul "altiţă - rîuri" e specific numai pentru acest tip de cămeşi. După compoziţia sa acest complex ornamental poate fi preţuit ca o capodoperă de artă populară.
Catrinţa
Această parte a costumului tradiţional are conturi precise şi sobre. Lucrată la stative, ea avea întotdeauna un ornament ţesut. Chiar şi catrinţa de fiecare zi avea un ornament simplu în chip de fîşii verticale sau orizontale.
Catrinţa de sărbătoare are 2-3 culori şi este împodobită cu compoziţii ornamentale complicate. Într-o variantă cîmpul catrinţei se împarte în două părţi - partea superioară şi parte inferioară - de culori diferite. Parte de sus, mai mare de cît cealaltă e de culoare neagră sau albastru închisă, parte de jos e de culoare roşie sau albastru deschisă. În altă variantă partea stîngă şi cea dreaptă a catrinţei sînt împodobite cu un desen orientat vertical - imagine cu flori sau cu figuri geometrice.
Fusta
În zilele noastre trăsăturile tradiţionale continuă să trăiască în croeala fustei. Cel mai răspîndit tip de fustă în sate este cea cu patru sau 8 clinuri strînsă în talie un detaliu caracteristic naţional este prezenţa panglicilor colorate, care sunt cusute pe poale. cele mai des întrebuinţate sînt panglicele roşii sau verzi, însă se întîlnesc şi alte culori - cafenie, albastră.
Brîul
Ornamentica populară a atins un nivel artistic înalt în ţesătura brîelor ţesute. Cu toate că acestea sunt de dimensiuni reduse, meşterii populari reuşeau să le înzestreze cu compoziţii ornamentale subtile. În multe sate din nordul Moldovei mireasa trebuie după obicei să-i ţese mirelui un brîu roşu.
Este cunoscut cîntecul popular în care se spune:
Bădiţă, ţi-am ţesut un brîu
Roşu, verde, auriu
Ian, te uită, parcă-i viu
Brîele femeeşti sunt mai bogat ornamentate de cît cele bărbăteşti. Ori se repetă un singur motiv, ori 2-3 care se contopesc într-o singură compoziţie. Unele motive seamănă cu cele ale desenului de covor. La brîe predomină desenul geometric. Doar în raioanele nordice, întîlnim brîie cu desene mari reprezentînd frunze şi flori. În altă variantă apar ramuri de copac cu frunze mari.
Năframa
Pecetea unei nalte măiestrii artistice o purtau năframele, care îşi acopereau capul femeile în zilele de sărbătoare. Fineţea şi frumuseţea năframei au fost cîntate de popor. În timpul nunţii conocarul îşi uncheea urarile cu rugămintea:
Să ne daţi cîte-o năfrămuţă de in,
Să ne ştergem musteţele de vin.
Într-o baladă populară fata dăruieşte iubitului său năframa ca semn de credinţă veşnică:
Na-ţi năframa de mătasă,
Pe margini cu aur trasă.
Năframa prezintă un văl lung pînă la 2 metri şi se confecţioneză la stative din pînză de bumbac sau de mătasă. Uneori e cusută cu fir de aur sau de argint.
Năframa este de culoare albă sau gălbuie. Trăsătura caracteristică o constituie un desen uşor aproape străvezui al ţesutului care se combină cu gama de culori moi. Motivele ornamentului sunt felurite - cînd fîşii cu ornament geometric, cînd gerlande cu flori.
Pieptarul
Un deosebit rol decorativ are bondiţa sau pieptarul. În raioanele nordice sunt răspîndite pieptarile din lînă albă (cheptăruş). Fodul alb al pieptarului se ornamentează cu găitan subţire de culoare neagră. Firul negru cusut pe pieptar, formează linii curbe de-a lungul poalelor şi gulerului.
Deosebit de bogat se înfrumuseţau pieptarele femeeşti din piele. Pe fondul alb al pielii de oaie se făceau broderii cu aţe muline, mărgele sau aplicaţii din bucăţele de piele. În culori mai vii se înfrumuseţau pieptarele în satele din Nordul Moldovei. Aici pentru ornamentare se folosesc mărgele de multe culori, fire de lînă roşie şi neagră. Pitoresc se înfrumuseţează oieotarele la sudul republicii. În cele lalte raioane din republică pieptarele se înfrumuseţează mai simplu şi mai ales cu aplicaţii din piele.
Suman
În timpul rece al anului femeile purtau haină lungă din postav de casă (suman), de culoare albă, sură sau cafenie. Sumanul avea un singur rînd de nasturi şi croiala tip de tunică cu clini laterali în partea de jos a poalelor. Modelele vechi ale sumanului nu aveau guler, dar se croiau, avînd o tăietură rotundă la gît şi se purtau cu brîu.
umanele de sărbătoare ale tinerilor se înfrumuseţau cu ornament bogat. Ele se ornamentau cu ajutorul aplicaţiilor şi găitanului negru.
Podoabele
Articole nelipsite toaletei femeeşti sînt bijuteriile. Mai răspîndite sunt: cercei, inelele, verighetele, braţarile. În unele raioane se poartă salbe din 1-3 şiraguri de monede, în altele fetele îmbracă pînă la 15-18 şiraguri de mărgele şi un rînd de monede înşirate toate pe aţă.
Unele podoabe erau legate de anumite obiceiuri. În satele din raionul Camenca fata logodită îşi prindea la poale trei panglici de catifea sau mătasă, spre deosebire de fetele adolescente, care aveau 1-2 panglici.