vineri, 21 mai 2010

Tradiţii din România

Cultura (francezul culture, latinescul cultura), conform DEX, se traduce prin totalitatea valorilor materiale şi spirituale create de omenire şi a instituţiilor necesare pentru comunicarea acestor valori.

Ansamblu de concepţii, de obiceiuri şi de credinţe care se statornicesc în timp în cadrul unor grupuri sociale sau naţionale şi care se transmit, prin viu grai, din generaţie în generaţie, constituind pentru fiecare grup social trăsătura lui specifică. Obicei, uzanţă; datină. Informaţie, reală sau legendară, privitoare la fapte ori evenimente din trecut, transmisă pe cale orală.

Simbolismul, proeminent în cele mai multe sărbători

Folcloriştii numesc aceste ceremonii "rituri de

trecere" denumite astfel de Arnold Van Gennep, în Riturile de trecere scriere publicată în 1909/1998 - pentru că ele marchează trecere

a de la o stare socială sau biologică la alta. Cu

m asemenea situaţii tranzitorii creează întotdeauna incertitutidine, rolul lor este de atenua pe

cât posibil energiile negative, tensiunile care rezultă din asemenea schimbări de statut.

O importantă sursă de informaţii o reprezintă cărţile lui Simion Florea Marian, un preot greco-catolic ce a trăit la sfârşitul secolului al IX-lea - începutul s

ecolului XX, întitulate Naşterea la români, Nunta la români, Moartea la români.

Riturile de trecere comportă trei subsecvenţe identificate de acelaşi Arnold Van Gennep, şi anume rituri de separaţie, ce preced naşterea,

nunta şi înmormântarea, de prag, anume evenimentul ca atare şi de integrare în noul statut sau intervalul ce urmează consumării evenimentului, aşa cum ar fi la naştere intervalul de 40 de zile până la mergerea la biserică a lăuzei, etc.

Tradiţiile naşterii la români

Ursitoarele

Credinţa în ursitoare, în puterea lor de a croi soarta fiecărui om, a fost şi mai este încă răspândită şi înrădăcinată în sânul poporului

român, ea fiind moştenită de la romani.

Sunt 3 aşa numite zâne care vin în nopţile fără soţ (3, 5, 7) din prima săptămână de viaţă a copilului nou-născut şi-i menesc soarta. Se zice că în timpurile străvechi, aceste ursitoare erau văzute şi auzite cum ursesc de către moaşele, care -

- în aceste zile -- privegheau nou-născuţii, pe mamele acestora şi chiar de părinţii copilului. Din păcate, pentru că moaşele au destăinuit acest secret, în zilele noastre ele nu mai au acest dar.

Legat de ursitoare, în Transilvania există încă tradiţia, ca moaşa care ajută la naşterea copilului, chiar dacă acesta s-a născut în spital, să-i pună în ca

mera unde el va sta, imediat după ce ajunge acasă, pe o pânză albă nouă, un "blid" cu făină de grâu cernută, sare, o pâine, un bănuţ şi un caier de lână. După 3 zile şi 3 nopţi dacă ursitoarele au venit, moaşa şi părinţii copilului vor vedea urma lăsată de ursitoare pe făină.

În Banat, Moldova şi Ţara Românească, la 3 zile după naşterea copilului, se întinde o masă mare cu mâncăruri alese: pâine, o găină, vin şi 3 bănuţi, aşa numita "cină a ursitoarelor", existând credinţa că ele trebuie să fie bine ospătate şi plătite pentru a fi mulţumite şi a ursi o soartă bună copilului. În Bucovina, moaşa -- cum se îngână ziua cu noaptea -- pune în camera copilului o lumină, pentru a arde toată noaptea, considerându-se că ursitoarele sunt mulţumite când găsesc această lumină şi îi ursesc copilului o soartă mai bună.


Botezul

Tradiţia moaşei legată de botezul copilului este inca foarte puternică la români.

În tradiţia românilor din Transilvania, Banat şi Oltenia, rolul moaşei la botez este foarte important. Ea duce copilul la biserică şi spune "duc un păgân şi voi aduce un creştin", iar la întoarcere spune "am dus un păgân şi am adus un creştin". Naşii, când iau copilul de la moaşă, pun un ban de argint jos pentru a o plăti.

În Oltenia, tradiţia merge mai departe, pentru că moaşa copilului merge apoi în ziua de Sf. Vasile' la casa copilului cu un colac şi un ban de argint, cadouri pentru copil şi părinţi, şi cu colacul pus pe capul copilului îl dă de grindă, urându-i acestuia să crească mare, sănătos şi cuminte. Apoi moaşa este aşezată la masă şi ospătată cu toată cinstea.

Prima baie

În apa primei bai tradiţia spune ca trebuie să se pună:

  • Busuioc - ca să fie atrăgător copilul mai ales dacă este fată
  • Grâu - să fie cinstit
  • Mărar - să fie plăcut ca mărarul în bucate
  • Mentă şi romaniţă - să crească uşor şi să fie sănătos
  • Măciulii de mac - ca să doarmă bine
  • Seminţe de cânepă - ca să crească repede
  • Pene - ca să fie uşor ca pana
  • Apă sfinţită - ca să fie copilul curat ca aceasta
  • Lapte dulce
  • Ouă - ca să fie sănătos şi plin ca oul, care trebuie să rămână întreg, mama copilului urmând să-l pună în apa de baie din a 2-a zi
  • Bani - ca în viaţa copilul să aibă parte de avere.

Moaşa, după ce - conform tradiţiei - scoate banii, se duce şi pune apa de la baia copilului la rădăcina unui măr sau păr pentru a creşte copilul frumos şi sănătos ca pomul respectiv. Apoi moaşa se aşează pe covata întoarsă şi femeile o înconjoară de 3 ori, dansând şi chiuind. După toate acestea, moaşa trebuie să sară peste covată, cântând şi provocându-le pe nepoatele care-şi doresc un copil astfel:

"Hai, săriţi peste covată,
S-aveţi şi voi câte-o fată
Dar săriţi mai 'năltişor,
S-aveţi şi câte-un fecior"

Scăldătoarea nepoatei

Este făcută de către moaşă în apă caldă, în care se pun diferite plante: mărar, mentă, gălbenele. După ce aceasta a ieşit din baie şi s-a îmbrăcat, ea este stropită de către moaşă cu apă sfinţită. După aceea, nepoata toarnă moaşei apă să se spele cu săpun şi să se şteargă cu prosopul pe care i l-a dat după naştere, sau îi toarnă acesteia apă sfinţită pe mâini. Acest gest semnifică spălarea mâinilor moaşei de păcatele femeii care a născut.

Masa moaşei

În a treia zi de Bobotează (în ziua de 8 ianuarie) moaşa invită nevestele şi nepoatele ei, precum şi pe preoteasa satului şi dă o masă. Ele aduc câte un plocon moaşei, care constă dintr-un coş care conţine: un colac, carne din porcul de Crăciun sau o pasăre, pâine şi o sticlă de vin.

În mijlocul mesei pregătite de moaşă, stă un colac pregătit de ea, în care a fost pusă o lumânare neaprinsă. Pe masă, se mai pun, într-o farfurie, frunze de muşcată pe fiecare stând lipită cu miere câte o bucăţică de hârtie, care înseamnă că moaşa să fie plăcută nepoatelor şi nevestelor ca mierea de la flori albinelor.

Se închină câte un pahar de rachiu şi se serveşte o dulceaţă. Aprinzând lumânarea, moaşa spune rugăciunea „Tatăl Nostru” şi tămâiază toate persoanele invitate la masă. Apoi se serveşte masa. După ce nepoatele şi nevestele au terminat de mâncat friptura, se adună bacşişul moaşei, de către una din nepoate.

Într-o farfurie ea pune un pahar cu vin, un picior de gâscă sau altă pasăre, o bucată de pâine, sare, piper şi ardei, şi întinzând farfuria în mijlocul mesei strigă: "Să fie moaşa la primejdie iute ca ardeiul". La sfârşit moaşa mulţumeşte pentru bacşişul primit, muşcă din piciorul de gâscă, bea vinul şi închină în cinstea tuturor celor prezenţi.

Sexul copilului

Există o tradiţie legată de precizarea sexului copilului de către moaşă: aceasta pune pe un fir de păr o verighetă de la o nepoată sau nevastă care a fost domnişoară la cununie şi care a fost slujită la biserică. Întinde nepoata pe pat şi ţine firul nemişcat deasupra burţii femeii. La un moment dat firul începe să se balanseze dintr-o parte în cealaltă dacă fătul este băiat sau circular dacă este fată.

Murături






Slănina


Slănina este unul dintre preparatele culinare tradiţionale, obţinute în gospodăria românească prin prepararea grăsimii de porc aşezată fie pe burta animalului, fie pe spatele acestuia. Bucăţile de grăsime sunt tăiate fâşii, aşezate în saramură (saramura rezultă prin frecarea şi îngroparea grăsimii cu sare din belşug iar în unele zone se adaugă bucăţi de usturoi şi boia)şi lăsate la macerat 2-3 săptămâni. După aceea se scoate slănina şi se rade sarea excesivă şi după preferinţă se poate freca cu boia de ardei dulce sau iute sau se pune în afumători special construite pentru 2-3 zile. Să nu fie grasă se lasă cel puţin o lună. După aceea, slănina este aşezată în cămări special aerisite de curenţi de aer şi folosită fie ca atare, fie ca adaos la preparate culinare.

Cozonac

Cozonacul este o prăjitură tradiţională românească şi bulgărească (bulgară kozunak), fiind în mod tradiţional gătită de Paşte şi Crăciun. O prăjitură asemănătoare este panettone, care în Italia, este gătit de Crăciun. Diferenţa cea mai vizibilă fiind forma.

Aluatul este cam acelaşi în toată România. Ingredientele principale fiind făina, laptele, zahărul, ouăle, untul, drojdia, şi pentru un gust mai plăcut se adaugă coji rase de lămâie sau/şi portocale .

Din punct de vedere al formei, cozonacii pot fi drepţi sau rotunzi, simpli sau împletiţi. Din punct de vedere al umpluturii, deosebim cozonaci simpli sau umpluţi.

Umplutura poate conţine nucă, alune, mac, stafide, rahat turcesc, fructe zaharate (confiate), brânză dulce (aşa numita pască pregătită de obicei de Paşti), cacao, marmeladă sau combinaţii ale acestor ingrediente nuci+mac, nuci+cacao nuci+rahat, nuci+stafide+rahat, brânză dulce+stafide, etc.

De regulă, cozonacii împletiţi nu au o umplutură propriu-zisă, ci doar bucăţele de fructe confiate, nuci, rahat, stafide, înglobate în aluat.

Specifici pentru zona Moldovei sunt cozonacii rotunzi şi înalţi (numiţi babe), neumpluţi, a căror compoziţie conţine până la 20 ouă, unt, coji rase de lămâie sau/şi portocale şi esenţă de rom şi vanilie, uneori stafide.



Listă de brânzeturi româneşti (3)



Urda este un derivat de lapte obţinut prin fierberea zerului rămas după prepararea caşului.

Telemea

Telemeaua este un fel de brânză românească, făcută din lapte de vacă sau de oaie. Se poate asemăna cu brânza feta grecească. De obicei este sărată, iar conţinutul tipic de grăsime este de 25%, iar de apă de 50%. Brânza parcurge o perioadă de maturizare în saramură, în care se poate păstra mai multe luni. Brânza care este comercializată în Uniunea Europeană sub denumirea de Feta se va produce începând din 2007, după o hotărâre a Comisiei Europene, numai din lapte de oi.


Listă de brânzeturi româneşti (2)

Caşcavalul (Albaneză: Kaçkavall; Bulgăreşte: Кашкавал (Kashkaval); Sârbeşte: Kačkavalj; Siciliană: Cascavaddu) este un tip de brânză făcută din lapte de vacă sau oaie, produsă la început în Sicilia, dar acum răspândită prin Balcani, mai ales în România, Bulgaria, Serbia, Ungaria, Turcia, Grecia, Slovenia şi Croaţia.

Numele italian al brânzei era Caciocavallo, însemnând Brânză calare. Unii cred că la început era făcută din lapte de iapă. Mai probabil este ca denumirea provine din faptul că se pune la scurs "călare" peste un băţ.




Listă de brânzeturi româneşti (1)

Brânza de burduf este una dintre specialităţile culinare româneşti, preparate tradiţional la stână, după mulsul oilor.

De obicei, după două-tr

ei mulsuri, cantitatea de lapte fiind satisfăcătoare, se trece la prepararea brânzei.

Prepararea brânzei constă în: strecurarea laptelui de două-trei ori, turnarea într-un vas din lemn natural, special lucrat, (având, de cele mai multe ori, formă paralelipipedică), adăugarea cheagului (cheag natural obţinut din stomacul mieilor sau cheag preparat de fabricile de lactate). După prinderea laptelui, urmează tăierea sa cu fir de aţă, perpendicular şi paralel, pentru scurgerea zerului, acoperirea cu pânză de tifon, după care este lăsat două zile . După două zile se trec bucăţile obţinute în pânză de tifon şi se lasă la scurgere şi zvântare. Se obţine astfel caşul. După două-trei zile urmează tăierea caşului în bucăţi, introducerea în apă rece (o zi-două), pentru eliminarea zerului, apoi se efectuează stoarcerea şi frământarea cu sare.

Păstrarea brânzei, astfel obţinute, se realizează prin îndesarea în poloboc (vas de lemn) sau stomac de oaie curăţat şi uscat.